e-hulpvlaanderen

Informatie e-hulp, Mediawijsheid en vormingen in Vlaanderen

Binnen het TCK merken we dat de jongeren reeds heel wat kennis hebben over het gebruik en nut van sociale media, maar dat begeleiders daar liever zelf niet meewerken.

Een aantal begeleiders hebben weinig zicht op wat sociale media is en wat je er allemaal kan mee doen. Het internet, computers en sociale media heeft vooral negatieve klanken om er iets mee te doen (verslaving aan gamen, online gokken, geen grenzen rond wat er wordt gezegd op facebook, ...). 

Om deze begeleiders ook mee te krijgen in het verhaal van mediawijsheid moeten deze ook zicht hebben op de positieve zaken die het internet kan bieden.

Zijn er mensen, organisaties die ons tips kunnen geven rond het warm maken van begeleiders? Zijn er mensen die daar een vorming rond geven of liggen hebben?

Weergaven: 159

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Binnen onze voorziening hebben we een werkgroep rond WEB 2.0.  Samen hebben we een "doe-dag" uitgewerkt voor onze collega's: een ganse voormiddag kunnen medewerkers kennismaken met een aantal tools/toepassingen(waaronder ook facebook).  Deels zelf uitgewerkt, deels door Link in de Kabel.

Het eerste moment (we hebben er 3 voorzien waaruit medewerkers konden kiezen) hebben we net achter de rug en er komt positieve feedback vanuit onze collega's.

En wat hebben jullie dan voorgesteld op de doe-dag? Het lijkt me wel interessant.

In totaal hebben we ongeveer 3,5 u voorzien waarvan 1,5 u rond veiligheid en privacy.

Wat we zelf gedaan hebben(het ander 1,5u): een "glogster" (http://www.glogster.com/) gemaakt met links en filmpjes in.  (Nadat alle doe-dagen achter de rug zijn, wil ik best de link wel delen).

Na de doe-dag krijgen de medewerkers de link zodat zij hiervan gebruik kunnen maken. 

De groep werd onderverdeeld in 5 groepjes van ongeveer 4-5 personen(een soort workshops) rond facebook, Google maps, buddy poke, familieband, mijn doelen stellen, apology letter, een aantal interessant websites,...Voor elk groepje hebben we ongeveer 15 à 20 min voorzien waarna ze doorschoven naar een ander groepje.

Na elke "doe-dag" doen we een enquête via survey monkey. De 1ste resultaten zijn overwegend positief. Er zijn zelfs medewerkers die graag een vervolg zouden zien.

Hoe lopen of liepen de doe-dagen?

Ja Goeie vraag van Rein?  Hoe is het geweest?

Jo

De doe-dagen waren een succes.  iedereen was enthousiast, wilden aan de slag,...De evaluaties waren grotendeels positief.  We hadden eigenlijk tijd te kort.  Op dit moment is elke afdeling op zijn manier aan de slag met deze tools en toepassingen (dat is toch alleszins de bedoeling).  Eind september, begin november willen we ook dit weer evalueren.

Elke afdeling heeft een symbaloo met websites. Ik heb een map uitgewerkt waarin wat uitleg staat over hoe men een bepaalde toepassing kan gebruiken, er worden afspraken gemaakt binnen de teams over 'veiligheid en privacy',...

Ik merk wel dat men nog niet snel de reflex heeft om deze toepassingen daadwerkelijk als middel te gebruiken.  Ik weet niet waar dit mee te maken heeft, ik hoop dat het wat duidelijker wordt met de evaluatie.

Ondertussen zijn tips hieromtrent welkom. 

Geert

Willen jullie de link van glogster reeds delen?

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat werkt en wat je er kan mee doen.

Rein

Een manier die zeker werk is via Coaching. Krijgen de mensen bij jullie coaching over hun hulpverleningswerk? 

Als begeleiders raad vragen aan een coach kan die er op toezien dat hulpverlening via het internet een optie kan zijn.  Op die manier blijft het levend.  Ook best practices agenderen op teamvergaderingen zijn een must.

Via e-hulpvlaanderen (Tonuso en esocialwork) kunnen we gerust eens tot bij jullie komen om ze al wegwijs te maken in de verschillende mogelijkheden.

Stuur maar een mailtje om iets af te spreken.

Met vriendelijk groet,

Jo

Merci voor de voorstelling rond internet tools. Het is heel interessant bevonden door de collega's. Enkelen gaan er toch al wat mee aan de slag.

RSS

Twittervak

Tweets van @DavyNijs

Forum

Videoscribe

Door Geert Van Driessen begonnen in Internet als methodiek in de jeugdzorg 22 Nov 2018. 0 Antwoorden

Misschien al eens gevraagd hier maar weet iemand een goed (en liefst gratis) alternatief voor Videoscribe...Doorgaan

Tijdslijn online maken

Door Siegwissel begonnen in Internet als methodiek in de jeugdzorg. Laatste reactie van Jo Van Hecke 8 Dec 2016. 5 Antwoorden

Kent er iemand een website/app/toepassing waar je een tijdslijn zou kunnen maken met foto's filmpjes, tekst, ... time-rime is betalend en lijkt te stoppen eind dit jaar.Dank om mee te denkenDoorgaan

Weekplanner app

Door Tilly Delrue begonnen in Internet als methodiek in de jeugdzorg. Laatste reactie van Jo Van Hecke 1 Sept 2016. 2 Antwoorden

Jongeren TCK kaarten aan dat het opmaken van een weekplanning op papier niet meer eigentijds is. Zijn er begeleiders/werkingen die dit samen met jongeren doen adhv een app op hun smartphone of…Doorgaan

Bachelorproef Sociale media als ondersteunend middel

Door Jens Rossel begonnen in Internet als methodiek in de jeugdzorg. Laatste reactie van Jens Rossel 14 Apr 2015. 6 Antwoorden

Hallo iedereenIk ben een laatstejaarsstudent Orthopedagogie van de Hogeschool Gent en doe mijn bachelorproef omtrent sociale media als een ondersteunend medium naar jongeren binnen de bijzondere…Doorgaan

Blogteksten

Oproep medewerking onderzoek studenten

Door DavyNijs geplaatst op 30 Januari 2017 om 14.28 0 Opmerkingen

Studenten van Odisee doen volgend onderzoek: “Wij zijn Joni en Lisa en studeren Orthopedagogie. Voor begeleiders in de jeugdhulp willen we een e-learning ontwikkelen omtrent online hulpverlenen. Wij zijn op zoek naar de behoeftes van begeleiders in het werkveld.“ Ben jij een opvoeder of begeleider in de jeugdhulp, dan kunnen wij jouw hulp gebruiken! Alvast bedankt voor het invullen van onze enquête".

beeldbellen

Door DavyNijs geplaatst op 19 Oktober 2016 om 13.49 0 Opmerkingen

Dag allen

Met het Knooppunt-online willen we iets doen voor de sectoren rond beeldbellen.

We zijn echter de vraagstelling nog scherper aan het krijgen.

Hebben jullie info over:

1)       Welke sectoren/organisaties hebben hier vragen rond? Welke vragen?

2)       Welke soorten mogelijk gebruik zijn er, in welke contexten (wie wil je met wie laten beeldbellen?)?

STEUNMAATREGEL Incentives onlinehulp voor welzijn en gezondheid

Door Jo Van Hecke geplaatst op 1 September 2016 om 12.27 0 Opmerkingen

bron: http://www.flanderscare.be/nl/steunmaatregelen/incentives-onlinehulp-voor-welzijn-en-gezondheid

Tot 17 oktober 2016 kunnen organisaties steun vragen voor hun project rond e-hulpverlening.  Had je een idee, of…

Doorgaan

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2019   Gemaakt door Jo Van Hecke.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden